O zajištění servisního krytí automatů Autopilot je v Toyotě dobře postaráno. Veškerou podporu organizujeme v rámci standardní servisní sítě TMHCZ. To znamená, že kdokoli zavede ve svém provozu systém Autopilot, má plnou podporu vyškoleného servisního technika ve svém regionu vybaveného servisním vanem, logistiku náhradních dílů identickou s dodávkami dílů pro běžné vozíky i non-stop servisní dispečink.
V první linii interní systémové podpory pro vozíky Autopilot stojí David Rytina a Tomáš Rajznover, AGV specialisté a interní trenéři. Jsou napojeni na centrální evropský tým, který zastřešuje lokální aktivity v oblasti automatizace a zajišťuje tok informací směrem k lokálním specialistům. David Rytina podotýká, že s každou novou instalací se péče o automaty stále více standardizuje, i když jde v detailech o unikátní řešení:
"Servisní i systémová péče o vozíky Autopilot probíhá podle kvalitativních servisních standardů Toyota a je v celé šíři zajišťováno lokální organizací v termínech, které se nijak neliší od záručního nebo pozáručního servisu standardních vozíků. Jakmile vzniká nový projekt, servis už dopředu začne školit techniky z příslušného regionu a nejbližšího okolí kvůli zastupitelnosti. Jejich výběr probíhá v režii Regionálních manažerů servisu v příslušné oblasti. Obvykle nominují dva nebo dokonce tři techniky s kvalifikaci minimálně Silver level na příslušnou manuální techniku."
Každý provoz má svá specifika
David a Tomáš pomáhají se zprovozněním vozíku po dodání z výroby. Oživují jej, kalibrují, procházejí layout provozu, nastavují parametry:
"Již tato činnost slouží k doučení nových prvků, protože i když jsme již v ČR zprovoznili více instalací s různými typy vozíků, automaty se velmi rychle vyvíjejí a žádná instalace není naprosto identická. Každý zákazník je originál. Seznámíme se s projektem a víme, na co techniky upozornit, jaká specifika provoz bude vyžadovat. Již během implementace se snažíme zorganizovat školení vybraných servisních techniků z regionu na tomto konkrétním stroji u konkrétního zákazníka. Technik se musí seznámit i s provozem jako takovým, musí vědět, odkud bere vozík signál, kde je IO box (?), že přerušený signál z dopravníku může způsobit, že automat nedostane pokyn a zůstane na základně. Musí vědět, kam se podívat, co zkontrolovat. U automatu už nejde jen o samotný vozík, jde o širší systém úzce provázaný s technologiemi zákazníka," říká David Rytina a dodává:
"Není nutné se na každý autonomní vozík školit od nuly. Zaškolení na jeden typ vozíku usnadňuje přechod na jiný automat. Dá se říci, že technik, který je expert na automatický retrak si hravě poradí například s menšími modely LAE, SAE, které pracují na bázi ručně vedených horizontálních i vertikálních zakladačů. Retraky Autopilot mají navíc mnoho bezpečnostních čidel, navigačních senzorů, ale také hodně odlišných funkcí (zdvih, zakládání ve výškách, výsuv stožáru, naklápění vidlic, boční posuv a podobně), které musí být rovněž automatizovány. Pro technika je tedy jednoduší přejít z retraku na jiné stroje než naopak. V prvním případě se technik zorientuje velmi rychle bez složitého doškolování."
Vzdálená diagnostika je u automatů běžným pracovním postupem. Umíme si dopředu načíst chybové kódy ze serveru z "černé skříňky" vozíku. Přes Microsoft Teams se můžeme přihlásit do technikova počítače a poskytnout mu vzdálenou podporu.
- David Rytina, AGV specialista a interní trenér, Toyota Material Handling CZ
Zapojení uživatelů se nevymyká běžné péči
Zákazník je první, kdo je s problémem konfrontován a provede ohledání stroje. Pokud ke zprovoznění nestačí běžné postupy, kontaktuje dispečink nebo se spojí s technickou podporu.
"Jde-li o software, podpůrný tým se připojí vzdáleně a projde "černou skříňku" vozíku. Jinak vyráží technik. Uživatel se samozřejmě nevyhne provádění běžných denních nebo týdenních kontrol a údržby, tak jako u manuálně řízených vozíků. V každém provozu s Autopilotem je v každé směně určeno několik odpovědných osob, které umí vozík zprovoznit v případě, že se Autopilot neplánovaně zastaví, například z důvodu ztráty pozice, a nerozjede se sám. Je na zákazníkovi, jak si tento proces individuálně nastaví," vysvětluje David Rytina.
Zavedená a odzkoušená logistika dílů
Náhradní díly pro autonomní vozíky jsou naskladněny v centrálním skladu ve Vídni a distribuovány v rámci standardní logistiky dílů s noční dodávkou do servisních vanů. I dodací lhůty se u většiny položek nevymykají obvyklým 24 hodinám.
Servisní a systémová smlouva
I péči o automat je možné zajistit servisní smlouvou s některým z programů Full servisu s nejvyšší prioritou. U autonomních vozíků Autopilot je součástí poprodejní péče i systémová podpora, která zahrnuje aktualizace softwaru, vyřešení drobných poruch, drobné úpravy v rámci přeprogramování tras či činností a funkcí vozíků.