Nelze ještě říci, že automatizace je v logistice standardem, ale rozhodně oslovila řadu velkých i středních firem v celé Evropě a je nepopiratelným trendem. Nedostatek pracovních sil výrazně usnadnil rozhodování a urychlil faktické kroky k automatizaci. Typickými obslastmi logistiky, kde se automatizace prosazuje, jsou pravidelně se opakující manipulace, tedy procesy s minimální přidanou hodnotou obsluhy. Mezi dodavatele, které mají řadu zkušeností a umějí spolehlivě na tuto poptávku po automatizaci odpovídat, patří rozhodně společnost Toyota Material Handling CZ.
Toyota nabízí širokou řadu automatických vozíků Toyota Autopilot (AGV vozíky) nedávno doplněnou o stroj Toyota CDI120, který patří do kategorie AMR (automatické mobilní roboty, nevyžadující laserovou navigaci). V klasických autonomních strojích Autopilot jsou zastoupeny paletový vozík (LAE160), zakladač (SAE160), vychystávací vozík (OAE120CB ) a retraky (RAE160 a 250). Autopiloty mohou být vybaveny lithium-ionovými bateriemi s možností automatického nabíjení, takže se vozíky mohou mezi jednotlivými úlohami samy nabíjet, bez potřeby asistence personálu a potřeby speciální nabíjecí místnosti. Pro navigaci se používají laserové skenery. V prostoru se AGV orientují pomocí pasivních reflexních prvků, umístěných zpravidla na stěnách podél celé trasy všech vozíků. Díky přesné navigaci se pohybují bezpečně a výhradně po trasách naprogramovaných v řídícím systému.
AGV jsou obzvláště vhodné jsou pro opakující se přepravu na velké vzdálenosti i proto, že zaručují beze zbytku bezpečnou přepravu. Kromě naplánovaných tras a stanic, kde může vozík "odpočívat" (například nabíjecí místo), zobrazuje řídící systém i aktuální činnost (status) každého vozíku, umožňu-je definování a naprogramování pravidel, kterými se vozík během pojezdu řídí (například přednosti v jízdě). Jednoznačné naprogramování všech procesů a situací je klíčové pro dosažení maximální produktivity, plynulé manipulace a bezpečnosti práce. Napojení na WMS klienta umožňuje správu jednotlivých lokací, kde je zboží umístěno, a řízení jeho přesunů mezi lokacemi.
Snadná a flexibilní automatizace
Pokud se klient rozhodne, že přistoupí k automatizaci v logistice a kontaktuje Toyotu, prakticky ihned získává podporu realizačního týmu Logistics Solutions. Základ je konzultace a prohlídka provozu, kde bude automatizace realizována. Provoz se musí kvantifikovat – počet paletových míst, typ úložiště, toky zboží, směnnost a zakreslit layout provozu. Ideální je nahlížet na provoz modulárně, aby mohlo dojít k oddělení opakujících se toků od jedinečných. V rámci projektového managementu, kdy klient předá zadání, navazuje Toyota s návrhem projektu a představením řešení vč. kalkulace. Pak nastává časově nejnáročnější fáze – implementace. Projekt se uzavírá jeho předáním vč. vozíků, individuálně nastaveného softwaru a zaškolením pracovníků na straně klienta. Pro zákazníky je zajímavé i nastavení procesů po předání projektu – již uvedené zaškolení obslužných pracovníků, vzdálená podpora a servis. Servis AGV je ovšem málo frekventovanou službou, protože autonomní vozíky Autopilot mají v sobě nastavený velmi účinný bezpečnostní systém skenerů, čidel a kamer.
Výhody automatů jsou zřejmé – efektivnost, štíhlé myšlení – tj. bezpečnější, úspornější, stabilní a bezchybný provoz bez prostojů, navíc nižší servisní náklady díky optimálnímu módu provozu. Podstatným argumentem je samozřejmě úspora nedostatkových pracovníků, kteří mohou být převedeni na jinou kvalifikovanější práci v rámci firmy. Co zatím aktuální praxe neumí nabídnout jinak a s čím klient musí počítat, je časová náročnost projektů. Důvodem je uplatňování výhradně individuálního přístupu od klientů samých. Provozy jsou unikátní, i když mají typické části logistiky, jsou různě náročné, s odlišnou směnností, s různou vytížeností strojů, objemem manipulace, druhem nákladu.
Jaké argumenty automatizace jsou zvažovány?
- návratnost investice - zkracuje ji možnost získání dotací z programů podporujících rozvoj nových technologií
- nepřetžitost provozu - i v non-stop provozech s vysokou frekvencí manipulace
- prakticky absolutní bezpečnost
- zjednodušení personální práce – všechny procesy, týkající se pracovníků odpadají a navíc neexistuje omezení výkonu (nemoc, dovolená, přesčasy aj.)
- nahrazení hůře dostupných zaměstnanců (domácích i zahraničních)
- nahrazení lidské obsluhy v nevyhovujících podmínkách provozu
- efektivita práce – stoprocentní, dle zadání
- analýza dat - provoz automatů je možné pravidelně vyhodnocovat a optimalizovat, provázat s firemními řídicími systémy a procesy
Investice do automatizace je stále nákladnou záležitostí a ekonomické tlaky v posledních inflačních letech zpomalily globální trend nasazování AGV i do logistiky, a tím i posílil důraz na rychlou návratnost investice. I z tohoto důvodu TMHCZ nabízí svým klientům možnost finanční řešení v podobě pořízení AGV v dlouhodobém pronájmu (tj. ve splátkovém režimu s paušální sazbou vč. technické podpory, pojištění a servisu). Navíc TMHCZ přistupuje k projektům automatizace s finanční zárukou, že do doby předání projektu nese Toyota veškerá rizika a náklady projektu, což řada klientů velmi oceňuje. Zásadní pro hladkou implementaci automatizace jsou četné zkušenosti dodavatele, sehraný realizační tým a reference z fungujících projektů. Toto vše český tým pod vedením Aleše Huška může nabídnout. Tým Logistics Solutions se kapacitně stále rozrůstá a technicky specializuje.
Chcete se o automatizaci dozvědět více?