Prakticky absolutní bezpečnost a přesnost manipulace je klíčovou přidanou hodnotou každého řešení s AGV vozíky Toyota Autopilot. Drží stále stejnou optimální a bezpečnou stopu. Lidská obsluha s takovou vytrvalou přesností nikdy pracovat nedokáže. Jak je toho dosaženo?
Bezpečí, žádné kolize a nákladová uměřenost
AGV vozíky Autopilot se vyznačují vysokou úrovní spolehlivosti při jízdě i při práci s paletou nikdy nesplete, což o člověku říci nelze. Negativní zkušenosti z mnoha provozů s manuálním zakládáním jsou všeobecně známé. Někteří řidiči dokáží s vozíky díky nesoustředění, nedodržování zásad bezpečné manipulace a nezodpovědnosti "neskutečné věci". Automat je díky přesné laserové navigaci, kterou Toyota v drtivé většině případů používá, a bezchybné orientací v prostoru naprosto spolehlivý. První, stou i tisící jízdu jede ve stejné stopě, stejným tempem, se stejnou přesností při manipulaci.
Navíc při jízdě v automatickém režimu nedochází k žádným nepříjemným situacím - vozík jezdí zásadně plynule, bez nárazů, bez agresivity při akceleraci či brzdění, což se projeví v delší výdrži baterie, v nižších servisních a provozních nákladech i v delší životnosti stroje. Rychlost je sice nízká, ale díky vyrovnanému výkonu se průměrná efektivita dostává nad standardní, a navíc se všemi bezpečnostními zárukami.
Využijte zkušenosti Toyoty při přípravě projektu
Před rozhodnutím automatizovat manipulaci je nutné pečlivě popsat logistické toky zboží, zpracovat celou řadu analýz včetně detailní bezpečnostní analýzy. Projekty tohoto typu zaberou více času než pořízení běžného vozíku. Rovněž tak bezpečnostní hlediska jsou z hlediska přísnosti a úplnosti úplně na jiné úrovni.
Vyřešení obtížných bezpečnostních momentů je vždy nedílnou součástí projektu. Některé jsou předvídatelné, protože se v každé firmě opakují, jiné se objeví až při vlastní realizaci. Každý projekt je svým způsobem jedinečný a ze zkušeností z předchozích instalací jde těžit jen do určité míry. Nicméně s rostoucím počtem realizací - a Toyota v celé Evropě provozuje již více než 1 000 AGV vozíků - se situace, které by nás mohly nějak zásadně zaskočit, stále snižuje. Zkušenosti našich techniků a IT specialistů jsou stále širší. Vyvíjejí se i bezpečnostní technologie.
Bezpečnost jistíme při pojezdu i při práci s nákladem ve výškách
Toyota dodává kompletní řešení skladu - regály, dopravníky i automat včetně řídicích, skenovacích a bezpečnostních technologií - různých typů laserů, kamer, čidel a infrazávor. Bezpečnostní senzory různých barev (žluté, zelené, červené) mají dvě základní role: navigační a bezpečnostní.
Nejtypičtějšími bezpečnostními prvky, které se používají na všech druzích vozíků řady Autopilot - tedy i na tahačích a nízkozdvižných vozících - jsou senzory, které monitorují prostor okolo vozíku a v případě jakékoli překážky na trase ho ihned zastaví.
Jiné senzory, například ty umístěné na vidlicích (zepředu, ze strany), zpřesňují polohu vidlic při práci s paletou. Jiná čidla okamžitě zastaví vozík v případě, že se paleta na vidlicích z nějakého důvodu pohne.
Přední 3D kamery kontrolují, zda prostor, do kterého má vozík založit paletu, je opravdu prázdný. Nebo zda je prostor pro příslušnou paletu dostatečně velký. Senzory tak znovu kontrolují informaci například z dopravníku, který velikost palety hlásí. Manipulace musí být za všech okolností stoprocentně přesná.
Pro zdvih nad 6 metrů, což je v případě automatických retraků běžná úroveň, vyžadujeme stejnou rovinatost podlahy jako pro systémové vozíky jezdící ve velmi úzkých uličkách. Ve standardním skladu může být nerovnost 4 mm na jeden metr, v sedmi metrech pak už rozdíl činí centimetry. Retraky Toyota Autopilot jsou schopny díky čidlům ve vidlicích malé rozdíly eliminovat. Na regále zaměří bod/štítek, který připomíná čárový kód a podle něho pomocí bočního posuvu vycentruje v případě nechtěného náklonu stožáru způsobeného nerovnou podlahou vidlice do optimální polohy. Větší odchylku ale už vyrovnat nezvládnou. Proto je rovná podlaha velmi důležitá, čím vyšší je výška regálů, tím více.