Systémové vozíky uvolňují kapacitu skladu

Picture of Jan Kohák

Jan Kohák

Produktový manažer skladové techniky

7 minut k přečtení

Udržitelnost

Hlavní předností systémových vozíků  

Hlavní předností systémových vozíků je možnost jejich nasazení ve výrazně užší skladové uličce, než v jakých běžně pracují retraky. O kolik bude možné uličky zúžit, vyplývá nejen z technických parametrů vozíků konkrétních vozíků, ale i z koncepce systémového skladu. Šířku uličky ovlivňují zejména rozměry a typy použitých palet a to, zda je zboží na paletách s přesahem nebo bez.  

VNA vozíky pak nabízejí celou řadu dalších výhod. Vozíky typu man-up, tedy s obsluhou nahoře, mají přímý přístup ke každé paletě a umožnují tak i vychystávat. I v nejvyšších výškách poskytují vysokou zbytkovou nosnost a díky obsluze nahoře také vyšší komfort a bezpečnost zakládání. Díky vysoké hustotě skladování je systémové řešení velmi výhodné v mrazírnách nebo jiných skladech s řízenou teplotou. 

 

VCE150A_A001

Každý sklad-projekt je potřeba řešit a propočítat individuálně. VNA řešení znamená více palet v daném prostoru, vyšší nosnosti ve velkých výškách, ale také vyšší nároky na kvalitu podlahy. Vyšší výkon vozíků a jejich obvykle menší počet je vyvážen vyšší pořizovací cenou, instalací indukčního vedení a podobně. Investiční náklady je nutné propočítávat pečlivě a v delším časovém horizontu.  

Kategorie man-up nabízí vyšší zdvihy a možnost ukládání palet do větších výšek, u Toyoty až do výše 16,8 m (BT Vector VCE150A). Vozíky s obsluhou dole BT Vector R-série mají výšky zdvihu až 11 m a model SF 11,3 m.  

 

Pozitiva jsou samozřejmě vyvážena cenou systémových vozíků, které jsou výrazně dražší než retraky. Nelze ovšem srovnávat pouze cenu techniky, ale i přínosy celého projektu. Systémové vozíky navíc vyžadují součinnost sdalším vozíkem kvůli přichystání a odvozu palet vpředregálové zóně. 

VNA vozíky mají také vysoké požadavky na podlahu, jejíž nosnost a rovinatost musí odpovídat tomuto typu provozu. I kvůli sebemenší nerovnosti v podlaze může při vyšších zdvizích docházet ksilným výkyvům zdvihacích sloupů, kvůli kterým může dojít kpoškození vozíku, regálu, i zboží.  

Standardním způsobem navádění VNA strojů v uličkách je indukční vedení, které oproti kolejnicovému navádění nevytváří žádné překážky v uličce a je tak možné bez problému uklízet pod regály či v případě potřeby manipulovat se zbožím v úrovni podlahy paletovým vozíkem. Zároveň je to řešení levnější a méně náchylné na poškození. 

Parametrů, které vedou k finální podobě systémového skladu, je celá řada, a tak je pochopitelné, že v případě poruchy je velice obtížné nahradit porouchaný systémový vozík jiným vozíkem. Každý vozík je jedinečný. KIíčová je tedy schopnost servisu vozík zprovoznit co nejrychleji. To bývá ošetřeno rychlou reakční dobou, disponibilitou potřebných dílů a prováděním pravidelných kontrol. Toyota disponuje servisními techniky se specializací na VNA, dispečink funguje 24/7 a reakční doba je do 4 hod. včetně nepracovních dnů. 

Kloubové řešení BT Vector uvolní ještě více místa pro palety 

Vlajkovou lodí společnosti Toyota MH je VNA vozík BT Vector VCE150A, který vyniká svým kloubovým řešením. Rovnou mohu upozornit, že s VNA BT Vector dosáhnete velice zajímavých úsporných hodnot. Díky němu stačí vozíku ve srovnání s tradičním 3 kolovým řešením o 1 metr užší přejezdová ulička, což znamená další volný prostor, který je využitelný pro skladování.  Jeho další výhodou je vysoká stabilita i v nejvyšších výškách díky 4 kolovému řešení. Vysokou výkonnost vozík dosahuje díky tomu, že umožňuje kabinu i náklad zdvihat za jízdy. Systém zdvihu BT ALS pak redukuje množství energie potřebné ke zdvižení nákladu a umožňuje dvojsměnné nasazení na jedno nabití.  

Bezpečnost BT Vector je řešena vmnoha oblastech – první je inherentní bezpečnost stroje, ochrana obsluhy a skvělá konstrukce zvyšující stabilitu stroje. Další bezpečnostní oblastí je správné nastavení max. rychlosti a včasné brzdění VNA před koncem uličky pomocí RFID tagů instalovaných v podlaze. Možností je pak i „indikace zón“, kdy VNA může zpomalovat nebo zastavovat v předem naprogramovaných zónách, např. vpřípadě vestavěných překážek. Nejvyšší úrovní je pak poloautomatická navigace, která zajistí převoz vozíku na přesně danou lokaci, řidič pouze koriguje rychlost stroje.  

VCE150A_A002

Objevíte svůj větší sklad 

Využitím regálů s užšími uličkami a VNA vozíků lze sklad skutečně intenzifikovat – musí se začít výčtem všech položek sjejich obrátkou a podmínkami uložení. Firma projde optimalizační analýzou, rozdělí zboží dle charakteru a přístupu – pokud ztoho vyjde řešení navýšení regálů a zúžení uliček vč. zapojení VNA, může dojít kvelkým plošným úsporám, které jsou kdispozici pro další úložiště nebo pohyb manipulační techniky, například AGV.  Toto řešení se může týkat pouze části skladu a vdalší části může vzniknout např. galerie svysokohustotním ukládáním (Toyota Radiosthuttle). Navíc, pokud to dovoluje světlá výška skladu, může využít i dosud nevyužívanou kapacitu díky vyššímu zdvihu systémových vozíků nebo díky využití prostoru nad nevyužitými plochami za pomoci RS 6.0. 

Počáteční investice do systémového řešení je kvůli nákladnější technice a úpravám podlah vyšší než u běžného regálového skladu. Je však častým jevem, že na jedno paletové místo může být vdlouhodobém pohledu systémové řešení i finančně výhodnější. Více najdete na webináři: Webinář č.5 - Kloubový VNA vozík od Toyoty  

Populární příspěvky