S technologií od Toyoty povolený odběr energie nepřekročíte.

Picture of Jan Kohák

Jan Kohák

Produktový manažer skladové techniky

3 minut k přečtení

Li-ion

Atraktivita bezúdržbových li-ionových baterií Toyota se odvíjí od ekonomických, provozních i ekologických výhod. Pro mnoho uživatelů, hlavně těch s vícesměnnými provozy, je klíčovým argumentem možnost průběžného dobíjení v místě nasazení, tedy bez nutnosti dojíždět do nákladných a prostorově náročných nabíjecích místností a obvykle každý den u většiny vozíků baterii měnit. Náhradní baterie také nejsou zadarmo. Naopak, jsou nákladné a celý manipulační proces prodražují. Li-ionové baterie Toyota jsou elegantním řešením.

Třetina elektrických strojů Toyota jezdí na li-ionových bateriích, protože stále více zákazníků obje­vuje výhody této technologie a reaguje na jejich klesající ceny. Zkrátila se návratnost investice, přínosy zůstávají. Jednou ze zásadních změn, které novinka před lety přinesla, je možnost průběžného dobíjení.

liion_hs

Chytrá síť si poradí s energetickými špičkami

Průběžné nabíjení během krátkých přestávek ale znamená, že většina vozíků ve skladu může být připojena k nabíječkám ve stejné době (pokud nejsou manipulanti ve skladu rozděleni do několika skupin s jinými časy přestávek). To ale není důvod k obavám. Krátkodobé riziko překročení povoleného odběru elektrické energie při intenzivním dobíjení většího množství vozíků během přestávek řešíme inteligentní sítí sestavené z jednotlivých nabíjecích stanic.

Každá nabíječka má zabudovaný systém DPL (Dynamic Power Limitation), který identifikuje výkonové úrovně jednotlivých vozíků a nasměruje optimální energii do vozíků, které ji nejvíce potřebují. Jednotlivé nabíječe komunikují mezi sebou a hrozí-li nadměrný odběr, jsou před­nostně dobíjeny jen baterie s nejvyšší úrovní vybití. Začátek nabíjení u baterií, které stále disponují vysokou kapacitou, je odložen. Každý bateriový modul měří teplotu a napětí svých článků samostatně a zajišťuje rovnoměrnou distribuci energie mezi články.

DPL reguluje tedy efektivně celkové energetické nároky nabíječek, aby se zabránilo drahým „výkonovým špičkám" a nabíjení bylo co nejefektivnější, s minimálními energetickými ztrátami. Podniky tak mohou omezit celkové výdaje za energii a s tím spojené emise CO2. Nabití na potřebnou úroveň lze navíc dosáhnout v nejkratším možném čase.

Některé modely nabízejí možnost integrace nabíječky přímo do stroje, takže je lze nabíjet úplně všude, kde je k dispozici standardní elektrická zásuvka.

Správné nabíjecí postupy obsluhy hlídá I_Site, správce flotily

Přehlédné grafické znázornění průběhu nabíjení každé baterie v každém vozíku umožňuje správa flotily Toyota I_Site. Jde o jednu z oblíbených funkcí nejrozšířeného fleet managementu na trhu. Usnadňuje efektivní komunikaci s oblsuhou vozíků, protože přesně znázorňuje například kdy (při jaké úrovni vybití) a na jak dlouho byl vozík připojen k nabíječce, stav baterie po odpojení od nabíječe nebo kdy krátká přestávka k nabíjení využita nebyla (což není správný postup). Pomáhá odhalit nesprávný přítup k nabíjení (nejen li-ionových baterií), šetří náklady a prodlužuje životnost baterií.

Práce a nabíjení v mrazu

Vozíky s li-ionovými bateriemi mohou bez problémů pracovat v prostředí s teplotami pod bodem mrazu. Pokud jsou v takovém prostředí i odstaveny, je nutné vybavit baterii vyhříváním. Nabíjení je nutné vždy realizovat plusových v teplotách minimálně +2 až +3 °C.

 

Populární příspěvky