Nasazení manipulační techniky přináší vedle rozličných provozních rizik také nebezpečí poškození pro některé části a díly dané provozními podmínkami a jejich náročností. Je důležité manipulační techniku používat pro tu činnost, pro kterou je určena a způsobem, který je v souladu s návodem k obsluze, včetně doporučené preventivní údržby a technických prohlídek v takové frekvenci, která zohledňuje i zmíněnou náročnost pracovního prostředí.
Zanedbávání běžné denní preventivní údržby stejně jako nesprávná manipulace - například přetěžování, jízda nepřiměřená okolnímu pracovnímu prostředí, bagatelizace rizik spojených s rychlou jízdou, s jízdou se zvednutým nákladem nebo po nekvalitním povrchu a mnoho dalších činností - ovlivňuje technickou kvalitu strojů a má velký vliv na rychlost opotřebení různých dílů, provozní spolehlivost vozíků a jejich celkovou životnost.
Prevence šetří servisní náklady
Preventivní péče a údržba a její rozsah a frekvence se liší podle konkrétního typu vozíku, podle jeho vybavení, podle druhu manipulace, kterou vozík provádí a podle provozního prostředí, kde pracuje. Své místo zde má i uživatel vozíku, který je v souladu s návodem k obsluze povinen provádět předepsanou každodenní údržbu a kontrolu vozíku. Správným prováděním této činnosti výrazně ovlivňuje jeho životnost i budoucí provozní náklady. Návod k obsluze také přesně stanoví, k jakému účelu je vozík určen a specifikuje, jakých činností s vozíkem by se měla obsluha vyvarovat. Postupy denní i týdenní kontroly se liší dle konkrétního typu stroje, a tedy je vždy nutné znát postupy k jednotlivým typům strojů, které jsou provozovány. Dodržováním uvedených postupů lze docílit velmi vysokých úspor nákladů při nečekaných odstávkách manipulační techniky, právě z důvodu zanedbáním denních i týdenních „povinností“. Další činnosti, které jsou nad rámec úkonů popsaných v návodu k obsluze, by měla vykonávat pouze kompetentní osoba = proškolený certifikovaný technik.
Mimo denní případně týdenní údržbu stanovenou návodem k obsluze by měl veškeré ostatní servisní úkony provádět vyškolený servis a měly by být používány jen originální náhradní díly, to znamená díly testované a ověřené pro každý konkrétní typ vozíku. Jen tak může dodavatel vozíku dodržet veškeré své závazky vyplývající ze záruky. Uživatel je povinen vyhodnotit rizika související s provozem vozíku a přijmout taková opatření a stanovit takový provozní režim vozíku, který zajistí bezpečnost osob i majetku v dané aplikaci.
Servisní smlouva nebo servis na zavolání?
Existuje několik způsobů, jak řešit preventivní péči o vozík. Závisí na volbě zákazníka, zda se rozhodne pro servis na zavolání nebo pro některou z forem servisní smlouvy. V případě servisu na zavolání přijede technik až na základě objednávky zákazníka. V případě uzavřené servisní smlouvy, ať již na plný servis nebo jiný servisní program, přebírá dodavatel plnou odpovědnost za svěřenou techniku a garantuje vysokou výkonnost vozíků a jejich maximální provozuschopnost. Sleduje ve spolupráci s uživatelem počet ujetých motohodin a v předepsaných termínech provádí kontrolu a údržbu techniky. Pro společnosti s rozsáhlým parkem manipulační techniky může být výhodný technik přímo na místě. Rezidentní technici jsou zaměstnanci dodavatele, ale pracují jako součást týmu uživatele, kde mají na starosti spolehlivost a bezpečnost manipulační techniky.
Vedle běžného preventivních i akutního servisu je zákonnou povinností každého vlastníka manipulační techniky provádění roční periodické technické prohlídky.
Práce servisního technika je náročná na technické znalosti a jejich trvalé doplňování. Zvlášť u inovativních a vývojově zdatných značek. Každý technik se musí neustále doškolovat a zaučovat na nové typy vozíků a nové prvky v jejich vybavení. Stejné nároky musí být kladeny i na jejich asertivní vystupování a komunikaci se zákazníky.
Servisní práce a opravy jsou oprávněny provádět pouze osoby, které jsou zaškoleny v provádění oprav a servisních prací na příslušném typu vozíku. Jedná se tedy prakticky výhradně o servisní techniky dodavatele vozíku. Obsluha vozíku, případně jiný pracovník uživatele, je vyškolena pouze na provádění denní údržby a funkčních kontrol v souladu s návodem k obsluze. Kvalifikační úrovně personálu údržby dělíme na: