Nasazení manipulační techniky přináší vedle rozličných provozních rizik také nebezpečí poškození pro některé části a díly dané provozními podmínkami a jejich náročností. Je důležité manipulační techniku používat pro tu činnost, pro kterou je určena a způsobem, který je v souladu s návodem k obsluze, včetně doporučené preventivní údržby a technických prohlídek v takové frekvenci, která zohledňuje i zmíněnou náročnost pracovního prostředí.
Zanedbávání běžné denní preventivní údržby stejně jako nesprávná manipulace - například přetěžování, jízda nepřiměřená okolnímu pracovnímu prostředí, bagatelizace rizik spojených s rychlou jízdou, s jízdou se zvednutým nákladem nebo po nekvalitním povrchu a mnoho dalších činností - ovlivňuje technickou kvalitu strojů a má velký vliv na rychlost opotřebení různých dílů, provozní spolehlivost vozíků a jejich celkovou životnost.
Prevence šetří servisní náklady
Preventivní péče a údržba a její rozsah a frekvence se liší podle konkrétního typu vozíku, podle jeho vybavení, podle druhu manipulace, kterou vozík provádí a podle provozního prostředí, kde pracuje. Své místo zde má i uživatel vozíku, který je v souladu s návodem k obsluze povinen provádět předepsanou každodenní údržbu a kontrolu vozíku. Správným prováděním této činnosti výrazně ovlivňuje jeho životnost i budoucí provozní náklady. Návod k obsluze také přesně stanoví, k jakému účelu je vozík určen a specifikuje, jakých činností s vozíkem by se měla obsluha vyvarovat. Postupy denní i týdenní kontroly se liší dle konkrétního typu stroje, a tedy je vždy nutné znát postupy k jednotlivým typům strojů, které jsou provozovány. Dodržováním uvedených postupů lze docílit velmi vysokých úspor nákladů při nečekaných odstávkách manipulační techniky, právě z důvodu zanedbáním denních i týdenních „povinností“. Další činnosti, které jsou nad rámec úkonů popsaných v návodu k obsluze, by měla vykonávat pouze kompetentní osoba = proškolený certifikovaný technik.
Mimo denní případně týdenní údržbu stanovenou návodem k obsluze by měl veškeré ostatní servisní úkony provádět vyškolený servis a měly by být používány jen originální náhradní díly, to znamená díly testované a ověřené pro každý konkrétní typ vozíku. Jen tak může dodavatel vozíku dodržet veškeré své závazky vyplývající ze záruky. Uživatel je povinen vyhodnotit rizika související s provozem vozíku a přijmout taková opatření a stanovit takový provozní režim vozíku, který zajistí bezpečnost osob i majetku v dané aplikaci.
Servisní smlouva nebo servis na zavolání?
Existuje několik způsobů, jak řešit preventivní péči o vozík. Závisí na volbě zákazníka, zda se rozhodne pro servis na zavolání nebo pro některou z forem servisní smlouvy. V případě servisu na zavolání přijede technik až na základě objednávky zákazníka. V případě uzavřené servisní smlouvy, ať již na plný servis nebo jiný servisní program, přebírá dodavatel plnou odpovědnost za svěřenou techniku a garantuje vysokou výkonnost vozíků a jejich maximální provozuschopnost. Sleduje ve spolupráci s uživatelem počet ujetých motohodin a v předepsaných termínech provádí kontrolu a údržbu techniky. Pro společnosti s rozsáhlým parkem manipulační techniky může být výhodný technik přímo na místě. Rezidentní technici jsou zaměstnanci dodavatele, ale pracují jako součást týmu uživatele, kde mají na starosti spolehlivost a bezpečnost manipulační techniky.
Vedle běžného preventivních i akutního servisu je zákonnou povinností každého vlastníka manipulační techniky provádění roční periodické technické prohlídky.
Práce servisního technika je náročná na technické znalosti a jejich trvalé doplňování. Zvlášť u inovativních a vývojově zdatných značek. Každý technik se musí neustále doškolovat a zaučovat na nové typy vozíků a nové prvky v jejich vybavení. Stejné nároky musí být kladeny i na jejich asertivní vystupování a komunikaci se zákazníky.
Servisní práce a opravy jsou oprávněny provádět pouze osoby, které jsou zaškoleny v provádění oprav a servisních prací na příslušném typu vozíku. Jedná se tedy prakticky výhradně o servisní techniky dodavatele vozíku. Obsluha vozíku, případně jiný pracovník uživatele, je vyškolena pouze na provádění denní údržby a funkčních kontrol v souladu s návodem k obsluze. Kvalifikační úrovně personálu údržby dělíme na:
- obsluhu vozíku - obsluha, případně jiný určený pracovník uživatele je odborně zaškolena a nejenže může, ale dokonce je jednou z jejích důležitých povinností provádět funkční kontroly a běžnou denní či týdenní údržbu v souladu s návodem k obsluze (mazání, péče o baterie, výměna žárovky apod.).
- mobilní servisní dílny - servisní vozy bývají vybaveny nejfrekventovanějšími náhradními díly a opotřebitelnými součástkami, diagnostickými přístroji, nářadím, katalogy.. Mobilní servisní technik by měl být ve většině případů schopen zprovoznit vozík při servisním zásahu již při první návštěvě
- dílna - v případech, že oprava manipulační techniky je náročnější a vyžaduje jiné technické nebo diagnostické vybavení, než které může poskytnou mobilní dílna nebo zázemí uživatele (jeřáb, druhý vozík při demontáži těžkého stožáru apod.), je nutné převézt vozík do servisního střediska (dílny) servisní organizace.
Chcete se dozvědět více o servisu Toyota? Navštivte náš web.