Od roku 2013, kdy Toyota Material Handling zahájila sériovou výrobu prvních modelů BT Levio a BT Optio s li-ionovými bateriemi, jsme do aktivního provozu uvedli již přes 1 000 vozíků různých modelových řad vybavených touto technologií. V posledních dvou letech je součástí více než 1/3 všech nových prodaných vozíků Toyota.
Nové modulární li-ionové baterie Toyota dále rozšiřují možnosti jejich uplatnění, ať již díky skvělým technickým parametrům, nebo díky cenové dostupnosti. První vozík postavený na této koncepci je ručně vedený nízkozdvižný vozík BT Levio LWI160. Jsme svědky historické chvíle a vzniku nového standardu? Jan Kohák, produktový manažer TMHCZ, je o tom přesvědčen:
“Jsem si jistý, že tomu tak brzy bude. Důvody jsou dva. Za prvé stále více zákazníků objevuje výhody li-ionové technologie a nahrazuje své vysloužilé stroje nebo vysloužilé baterie, za druhé jsou u mnohých modelů ceny li-ionek mnohem dostupnější. Zkrátila se návratnost investice, všechny výhody se projevují mnohem dříve, uspořené prostředky jsou k dispozici rychleji. U nejprodávanějších vozíků na českém trhu – ručně vedených elektrických nízkozdvižných vozíků (u Toyoty modely BT Levio) je cena lionky jen o cca 10-15 % vyšší než cena olověné baterie. To je zanedbatelný rozdíl, který otvírá dveře i pro nasazení v jednosměnných nebo méně frekventovaných vícesměnných provozech. I u ostatních vozíků se ceny přibližují. U největších baterií pro retraky a čelní vozíky jsou ceny již jen dvojnásobné, což je výrazný pokles ve srovnání s vysokými cenami ještě před 4 lety. I tehdy ale již byly lionky pro intenzivní a nově budované provozy výhodné.”
Nové modulární baterie Toyota jsou konstruovány tak, aby vydržely 4 500 nabíjecích cyklů (olověné baterie vydrží 1 200 až 1 500 cyklů) při hloubce vybití 80 %. Při použití 3fázového nabíječe trvá plné nabití pouhých 60 min. Li-ionové baterie mají také velmi stabilní napětí během celého vybíjecího cyklu – to znamená, že vozík pracuje stále na plný výkon, bez ohledu na aktuální úroveň vybití.
“Nakupujeme články přímo od výrobce, používáme NCA články s velmi stabilním složením a s největší hustotou ze všech dosud dostupných technologií. Ve vozících Toyota pracujete se stejnými články s identickým chemickým složením, které používají například elektromobily Tesla. Nová koncepce umožňuje postavit vozík na míru kolem baterie. Prvním takto konstruovaným modelem je vozík BT Levio LWI160. Jeho malé rozměry a nízká hmotnost značně rozšiřují možnosti jeho nasazení například i na místa, kde je nosnost podlahy limitujícím faktorem. Mám na mysli výtahy, mezaniny, ložnou plochu nákladních vozidel a podobně,” dodává Jan Kohák.
Užitečný simulátor umožňuje rychlé grafické zobrazení stavu baterie a disponibility vozíku v rámci sledovaného období, podle nadefinované kapacity baterie a velikosti nabíječe, počtu očekávaných přestávek a jejich délky i intenzity provozu pro každý model vozíku z nabídky Toyoty.
Simulátor velmi jednoduše a přehledně umožní vybrat správnou kapacitu baterie a velikost nabíječe.
Krátkodobé riziko překročení povoleného odběru elektrické energie při intenzivním dobíjení většího množství vozíků během přestávek řešíme inteligentní sítí sestavené z jednotlivých nabíjecích stanic. Jednotlivé nabíječe komunikují mezi sebou a hrozí-li nadměrný odběr, jsou přednostně dobíjeny jen baterie s nejvyšší úrovní vybití. Začátek nabíjení u baterií, které stále disponují vysokou kapacitou, je odložen.
Zobrazení průběhu nabíjení v systému I_Site (správce flotily) I_Site zobrazuje přesná reálná data o průběhu nabíjení každého elektrického vozíku ve flotile. Jde o velmi využívaný nástroj kontroly správného nabíjení nejen li- ionových baterií. Ukazuje přesný časový údaj, kdy byl vozík připojen k nabíječi a při jaké úrovni vybití, délku nabíjení a stav baterie po odpojení od nabíječe, i dobu, po kterou byl vozík neaktivní.