Podmínky v provozech pro ochranu pěších pracovníků, kde se pohybuje manipulační technika, se neustále zlepšují. Tomuto trendu pomáhá mnoho vlivů, jmenujme společenskou odpovědnost a akcentaci bezpečnostních strategií firem a moderní inherentní bezpečnostní koncepty manipulační techniky. K výrazně vyšší bezpečnosti v provozech přispívá automatizace. Většina provozů však řeší svou bezpečnost individuálním výběrem a kombinací bezpečnostních prvků, včetně zařazení sofistikovaných technických řešení personal protection nebo s využitím umělé inteligence (AI).
Jednotlivé produkty se k sobě blíží, a my dnes představíme dva. Oba má Toyota Material Handling ve své nabídce vybavení manipulační techniky, především čelních vozíků. První systém je na bázi Personal Protection a je přímo zajistitelné v dodatečné výbavě stroje. Jedná se o systém SEnS+ (Smart Environment Sensor) pro detekci osob a předmětů za vozíkem, který může být dodatečnou součástí designu čelních elektrických vozíků (řada Toyota Traigo48) nebo spalovacích vozíků (řada Toyota Tonero HST). Stereoskopická kamerová jednotka a řada sensorů s unikátním dynamickým rozpoznáváním využívá k přesné detekci osob patentované algoritmy a umožňuje řidiči okamžitě reagovat na nebezpečí srážky. Unikátní dynamický rozsah detekce bere v úvahu i pojezdovou rychlost vozíku a jeho poloměr otáčení. I v klidovém stavu dostává řidič informaci o překážkách za vozíkem.
Druhý systém je možné instalovat na jakoukoli manipulační techniku s kabinou a stožárem. Jedná se detekční antikolizní systém Blaxtair Origin, který pracuje s umělou inteligencí a dokáže rozpoznat speciálně člověka. Nezamění ho tedy s ostatními překážkami, i když člověk má různé pracovní polohy ve stoje i v podřepu nebo je v záběru pouze část těla. Jedná se solitérní bezpečnostní prvek, který sestává ze dvou kamer, řídící jednotky a displeje, prostřednictvím něhož upozorní operátora na možnou kolizi. Jedna kamera je umístěna za zády řidiče, která snímá reverzní zadní prostor. Druhá kamera je umístěna na stožáru ve směru jízdy. Nové kamery snímají 2D prostor, který se libovolně definovat vzdáleností od 10 cm až po 12 metrů a možným rozsahem 139°. Umělá inteligence v reálném čase a neustále porovnává záběry s databází obrazů lidských postav. Jakmile AI nalezne i částečnou shodu, ihned se spustí alarm popř. dojde ke zpomalení vozíku. Tedy jakmile se přiblíží osoba v provozu i z boku vozíku, dochází k detekci a varovnému postupu. Navíc se kamery přepínají podle směru pojezdu vozíku, a tím se přepne i obraz na displeji. Pokud je naopak potřeba zúžit záběr kamer na šíři uličky, a zbytečně nedekovat osoby za zábradlím nebo bariérou, lze zredukovat šíři záběru až na minimum, tj. jízdní profil vozíku. Na kamerách lze i nastavit citlivost podle prostředí a světelných podmínek již od 100 luxů.
Většina vozíků má i přídavné osvětlení, tj. i za tmy lze varovný systém mít aktivní a spolehnout se na něj. Detekční zóny lze dokonce nastavit na obou kamerách v zadní části a v přední části zvlášť, a dokonce je lze nakonfigurovat s rozdílnou reakcí - např. ve směru jízdy využít displej a akustický signál a při couvání nastavit varování alarmem, na displeji, a navíc zpomalením vozíku. Řídící jednotka má v sobě i GPS a GPRS, které sbírají data a předávají je do cloudového prostředí pro statistických záznam výskytu osob resp. nebezpečí rizik. Na tato data – resp. mapy výskytu lze pak reagovat dalšími opatřeními pro dané zóny rizik. Aktualizace systému je řešena vzdáleně a nezávisle na provozu klienta. Kamery jsou přes svoji kompaktnost robustně designovány, jsou kovové s krytím IP69K, připravené pro těžké průmyslové prostředí s tím, že mohou být čištěny i tzv. vapkou. Rovněž řídící jednotka a displej mají průmyslovou ochranu na vysoké úrovni IP67. Toto certifikované řešení lze instalovat na jakýkoli již provozovaný vozík.
Pro více informací kontaktujte odborný tým Toyota Material Handling CZ: skoleni@cz.toyota-industries.eu.