Toyota Material Handling Blog

Proč zvolit pro servis manipulační techniky profesionální servisní organizaci?

Written by Vít Sklenář | Nov 26, 2024 9:00:00 AM

Provozování manipulační techniky přináší poměrně vysokou zodpovědnost. Vedle rozličných provozních a bezpečnostních rizik vztahující se kprostředí, jde také o samotný stroj a potenciální nebezpečí poškození částí a dílů dané provozními podmínkami a jejich náročností při nasazení manipulační techniky. Efektivní kontrola je velice důležitá pro životnost stroje. 

Výrobce jasně udává harmonogramy pravidelné údržby, které jsou pevnou součástí servisní smlouvy. Navíc je potřeba zajistit vyžadované úkony dané aplikačním nasazením – tj. podle zatížení stroje provozními podmínkami (standardní, těžké, řízená teplota), nebo specializací manipulace, zčehož může vyplývat přetěžování určitých segmentů stroje. Zákonné technické kontroly mohou provádět výhradně autorizovaní servisní technici.  

Za bezpečnost provozu plně zodpovídá provozovatel manipulační techniky. 

Toyota Material Handling CZ je partnerem pro svého zákazníka na celou dobu provozu stroje, nikoli jen při samém pořizování stroje. Pod servisní smlouvou TMHCZ momentálně pracuje již 15800 strojů - jedná se především o značku Toyota, ale i konkurenční stroje, pokud to klient vyžaduje. Pro klienta je důležité, aby měl zajištěn optimální provoz manipulace – vychází se také z konkrétního aplikačního nasazení - směnnosti, počtu motohodin, prostředí a nároky – standardní, těžké nebo provozy sřízenou teplotou, výšky zdvihu a průměrné hmotnost břemena, stáří manipulační techniky atd.  Velký důraz je kladen na bezpečnost manipulace. To vše vede klienta krozhodnutí, koho zvolí pro servisní služby MT – zda profesionální firmu sproškolenými a certifikovanými techniky, nebo jiné vlastní řešení. Vprotiváze jsou samozřejmě náklady na servis.  

Poprodejní služby TMHCZ profilují důležité parametry - reakční doba max. 4 hod. od nahlášení potřeby servisního zásahu, Průměrná dojezdová vzdálenost technika je menší než 20 km, ukazatel First Fix, neboli zprovoznění servisovaného stroje při první návštěvě technika, je nyní na vynikající úrovni 96,9%, a to představuje minimální odstávku provozu klienta.  

Servisní síť TMHCZ vČR se skládá ze 140 vyškolených odborníků, rozdělených do 7 regionů. Jejich servisní pohotovost a dispečink pracuje vrežimu 24/7. Kvalita práce servisního týmu dosáhla výjimečného hodnocení 77 bodů NPS. V koncepci servisu TMHCZ jsou zahrnuty i nové moderní trendy udržitelnosti, telematiky a štíhlého myšlení: u vozíků vybavených I_Site může být uplatněna prediktivní údržba manipulační techniky a vzdálená příprava na servisní zásah pomocí dalšího telematického nástroje T-Stream.  

Pro klienta je tedy důležité zvažovat, co mu servis zaručuje a jakou roli hraje pro celkový provoz a bezpečnost. Ptá se tedy standardně na: 

  • Dostupnost technika 
  • Specializace potřebných úkonů 
  • Finanční ukazatel 
  • Odbornost a zázemí, které požaduje náš zákazník (vstupy do objektů, školení BOZP, vyhodnocení rizik atd.) 
  • Nakonec se volí šíře péče – servisní program, který dovolí plnou funkčnost logistického provozu a všech strojů. 

Servisní poradce pomáhá klientovi svolbou optimální úrovně servisního programu i sohledem na bezpečnost a ekonomiku provozu. 

TMH CZ však při analýze provozu doporučuje další opatření, které by bylo třeba pravidelně provádět, včetně navržení intervalů a druhu údržby. TMHCZ nabízí vzákladním rozdělení tyto servisní programy:  

  • Servis na zavolání 
  • Pravidelná údržba SOLID 
  • Plný servis PÚ + TK 
  • Plný servis (PS) 
  • PS včetně kol 
  • PS včetně baterií a kol. 

Tj. existuje několik způsobů, jak řešit preventivní péči o určitý typ vozíku. Závisí na volbě zákazníka, zda se rozhodne pro servis na zavolání nebo pro některou z forem servisní smlouvy. V případě servisu na zavolání přijede technik až na základě objednávky zákazníka. V případě uzavřené servisní smlouvy, ať již na plný servis nebo jiný servisní program, přebírá dodavatel plnou odpovědnost za svěřenou techniku a garantuje vysokou výkonnost vozíků a jejich maximální provozuschopnost. Sleduje ve spolupráci s uživatelem počet ujetých motohodin a v předepsaných termínech provádí kontrolu a údržbu techniky. Pro společnosti s rozsáhlým parkem manipulační techniky může být výhodný technik přímo na místě. Rezidentní technici jsou zaměstnanci dodavatele, ale pracují jako součást týmu uživatele, kde mají na starosti spolehlivost a bezpečnost manipulační techniky.  

Vedle běžného preventivního i akutního servisu je zákonnou povinností každého vlastníka manipulační techniky provádění roční periodické technické prohlídky.  

Práce servisního technika je náročná na technické znalosti a jejich trvalé doplňování. Zvlášť u inovativních a vývojově zdatných značek jako je Toyota. Každý technik se musí neustále doškolovat a zaučovat na nové typy vozíků a nové prvky v jejich vybavení. Stejné nároky musí být kladeny i na jejich asertivní vystupování a komunikaci se zákazníky. Jejich kompetence je potvrzena odborným zařazením, popř. specializací na určitý druh manipulační techniky a samozřejmě certifikací. 

Vpřípadě pořízení manipulační techniky na dlouhodobý pronájem se stává servis pevnou součástí pronájemního kontraktu, a tedy i paušální platby. I zde klient vybírá typ servisního programu.