Řešení s palivovými články od Toyoty

Picture of Michal Škaloud

Michal Škaloud

Produktový manažer

4 minut k přečtení

Toyota Material Handling nejdále pokročila ve využití palivových článků v Severní Americe, kde je v provozu již přes 1 000 vozíků s tímto pohonem v logistice, v potravinářství nebo v nápojářském průmyslu. Toyota při implementaci systémů palivových článků do manipulační techniky spolupracuje s firmou PlugPower z New Yorku, která je aktuálním leadrem ve vývoji a výrobě čistých a komerčně použitelných energetických řešení pro manipulaci.

Traigo FC

Kam se vozík s palivovými články hodí

Hlavním cílem řešení s palivovými články využívajících vodík jako alternativní palivo při manipulaci nebo v dopravě je snížení uhlíkové stopy v ekonomice, dosažení provozních úspor a zvýšení bezpečnosti. Referenční provozy s manipulační technikou Toyota – s retraky, čelními vozíky a nízkozdvižnými vozíky – byly proto uvedeny do provozu i v Evropě (Francie, Finsko, Itálie, Norsko) nebo v Japonsku.

Ideálním uživatelem, který nejlépe využije výhod řešení jsou vícesměnné provozy s velkými flotilami, optimálně s nejméně 50-100 vozíky, které pracují v intenzivním nasazení vyžadujícím výměnu baterie v průměru 1,5x denně.

To platí i o první referenční a pilotní instalaci ve společnosti FM Logistics ve Francii (od r. 2015). Jde o typickou logistickou aplikaci (90 000 m2) s rozsáhlou manipulací ve vícesměnném provozu, která neustále hledá efektivnější – a současně dlouhodobě udržitelné – procesy svého podnikání. Vozíky poháněné vodíkovými palivovými články jsou cestou, jak dosáhnout vyšší produktivity ve srovnání se standardními postupy, kdy dochází k časovým ztrátám při výměně a nabíjení baterií na konci každé směny.

Shrnutí hlavních výhod

  • Nulové uhlíkové emise, je-li vodík vyráběn pomocí obnovitelného zdroje energie, jediným odpadním produktem je voda
  • Odpadá výměna baterie, držení náhradních baterií i nutnost provozovat nabíjecí místnosti
  • Doplnění paliva do tlakové nádoby vozíku je otázkou minut - obdobně jako při tankování osobních aut (1-3 minuty podle velikosti vozíku a jeho nádrže)
  • Jedno natankování = 9-10 hodin manipulace
  • Výkon palivových článků během pracovní směny je stabilnější a vyšší než u klasických baterií
  • Palivovými články lze dodatečně vybavit stávající techniku
  • Dlouhá životnost - až 10 let, mnohem delší než u olověných baterií

Fuel_cell_idea_v02

Rozdělení zodpovědnosti s dodavatelem PlugPower

Toyota Material Handling disponuje širokou škálou vozíků vhodných pro palivové články. Těmi je možné vybavit i starší stroje, pokud mají bateriový prostor rozměru DIN. Přechod na pohon pomocí palivových článků vyžaduje jen malé modifikace.

Modely manipulační techniky Toyota vhodné pro palivové články

  • BT Levio LPE200-250 - elektrické paletové vozíky se stupačkou
  • BT Staxio SPE120-200 - elektrické zakladače se stupačkou
  • BT Optio OSE100-250, BT Optio OME100H-120HW - vychystávací vozíky
  • BT Reflex RRE140-160B, RRE140-250H - retraky
  • BT Tracto TSE300-500 - tahače
  • Toyota Traigo - elektrické čelní vysokozdvižné vozíky 24, 48 a 80 V, nosnosti 1,0 - 5 t
  • ostatní modely na vyžádání

Společnost PlugPower je jediný globální certifikovaný dodavatel, který dodá nejen systém palivových článků, ale také potřebnou infrastrukturu. Její realizace vyžaduje určité investice, odlišné podle toho, jestli bude palivo vyráběno na místě nebo přiváženo v cisternách. Zařízení pro skladování, kompresi a tankování je možné pronajmout nebo koupit.

  • Více než 35 000 jednotek s palivovými články v provozu
  • Zkušenosti z více než 100 milionů provozních hodin
  • 138 patentů a 17 ochranných známek v oboru

Woikoski_001

 

Populární příspěvky