Toyota je globálním lídrem v praktickém využití palivových článků s patnáctiletými zkušenostmi. Aktivity v tomto směru se koncentrují hlavně na severní Ameriku, která je průkopníkem v užívání i ve výrobě. Evropa i Japonsko je relativně ve zpoždění, navzdory několika velmi zajímavým referenčním instalacím. Existuje mnoho faktorů, které činí z vodíku zelený, ekonomický a praktický zdroj energie.
Podporujeme udržitelné podnikání a intralogistické procesy našich zákazníků prostřednictvím nabídky maximálně účinných energetických a pohonných systémů našich vozíků. Vyvíjíme a implementujeme technologie, které významně snižují emise CO2 a mají vysokou energetickou účinnost. Vodíkové palivové články mají velký potenciál a mohou být vedle li-ionové technologie další velmi výhodnou náhradou/alternativou k olověným bateriím. Ze stejného objemu vodíku je možné získat více energie než z tradičních zdrojů.
Pro koho je vodík optimální variantou
Výhody palivových článků využijí nejvíce uživatelé s velkými flotilami (50 a více), jejichž běžný vícesměnný provoz vyžaduje výměnu baterie. Čím více vozíků, tím vyšší nákladové efektivnosti dosáhnete. Řešení vyžaduje vyřízení legislativy a investice do plnicí a skladové infrastruktury, ale poté se budete již jen těšit z provozních úspor, které budou tím vyšší, čím více vozíků s palivovými články budete provozovat. EU navíc zavádění technologie s palivovými články aktivně podporuje.
Konec problémů s nabíjením a výměnou baterií
Velké flotily vozíků a vícesměnný provoz vyžaduje velký počet řidičů, které je potřeba školit, kontrolovat a řešit s nimi problémy vyplývající z nedodržování optimálních nabíjecích procesů. Eliminace výměny a údržby baterií i přechod na jednoduchý způsob doplňování paliva přinese značné časové i finanční úspory. Přejezd do vzdálených nabíjecích místností a vlastní výměna baterie zabere také mnoho času, nehledě na bezpečnostní rizika s touto výměnou spojená. Prostor nabíjecích místností lze využít k výrobní činnosti nebo ke skladování.
Vodíkový pohon může být praktičtější než li-ionové baterie. Opět záleží na vytížení vozíků v provozu. Pokud frekvence manipulace nedovoluje využít k dobíjení krátké přestávky (kolem 15 minut), což je optimální způsob, jsou palivové články kvůli velmi rychlému doplňování vodíku (1-3 minuty podle typu vozíku) optimálním řešením s minimálními prostoji. 0,5-1 kg vodíku v nádrži vystačí na 8 hodin provozu. Palivový článek je flexibilní, a proto se se špičkami vyrovnává snáze a efektivněji než olověné a li-ionové akumulátory.
Udržitelné i praktické řešení
Vodík lze extrahovat z celé řady látek, včetně ropy, plynu, biopaliv, kalů z čistíren odpadních vod a z vody. Při výrobě elektřiny z vodíku nevzniká žádný oxid uhličitý. Jsou-li k separaci vodíku použity obnovitelné zdroje energie, je proces kompletně bez emisí. To z něj dělá ideální formu zelené energie. Jediným odpadním produktem je destilovaná voda.
Skladovat a přepravovat elektřinu na velké vzdálenosti může být obtížné, ale skladovat a přepravovat vodík je snadné. To umožňuje plně využít potenciál obnovitelných zdrojů energie, jako je slunce a vítr, k extrakci vodíku.
Proč si vybrat Toyotu?
Toyota Material Handling nabízí kombinaci vlastních zkušeností a fundovaných partnerů. Díky tomu jsme schopni zajistit a realizovat kompletní spektrum řešení pohonu manipulační techniky odpovídající současným nejpokročilejším technologickým znalostem a vybrat a doporučit optimální řešení podle potřeb jednotlivých provozů.
Toyota spolupracuje na výrobě a používání palivových článků a vodíkové infrastruktury s americkou firmou PlugPower (založena 1997), aktuálním lídrem ve vývoji a výrobě čistých a komerčně použitelných energetických řešení. Je jediným globálním výrobcem schopným vyrábět palivové články pro odvětví manipulace s materiálem (24V-80V vozíky). Do provozu uvedla již přes 35 000 jednotek, což představuje zkušenost převyšující 100 miliónů provozních hodin.
- TMH dodá vozík (nový nebo již aktivní) a provede nutné malé modifikace
- PlugPower dodá kompletní systém palivových článků včetně vodíkové infrastruktury s CE certifikací
Infrastrukturu potřebnou pro zajištění dodávek, dopravy a skladování vodíku a čerpacích stanic lze pronajmout nebo koupit a platit jednotkovou cenu za spotřebovaný kg.
Může palivové články použít jakýkoliv vozík? Prakticky ano
V současné době můžeme vodík doporučit pro 85 % vozíků z flotily čelních i skladových vozíků značky Toyota. Řešení je vhodné i do mrazírenských skladů (rozsah pracovní teploty vodíku je -30°C až 40°C).
- Každý elektrický vozík vyžaduje určitou modifikaci, aby mohl palivové články využít optimálně a bezpečně. Články jsou ale vyráběny se stejnými rozměry jako standardní olověné baterie, takže nevyžadují dodatečný prostor (bateriový prostor rozměru DIN). Všechny typy vozíků mohou být tankovány na stejném plnicím zařízení.
- Životnost palivových článků dosahuje až 10 let. Je delší než u olověných baterií a srovnatelná s li-ionovými bateriemi.